Del på:

10 tips til din daglige AdWords optimering

Måske er du allerede kommet godt i gang med Google AdWords og dét er rigtig godt!

Men det er vigtigt at du sørger for at optimere dine AdWords kampagner løbende – ellers kan det komme til at koste dig dyrt i sidste ende. Jeg har derfor valgt at fremhæve 10 forholdsvis nemme tips til hvordan du kan optimere dine AdWords. Måske ikke dagligt så ugentligt.

1. Find nye keywords

Der findes en funktion i AdWords, hvor du kan se hvad folk rent faktisk søger på, når de får vist dine annoncer. Den hedder “Søgeordsdetaljer” og du finder den som en lille knap på din søgeords-fane.

Her får du vist alle de søgeord og sætninger, som dine besøgende har søgt på. Det er en oplagt mulighed til at se, om der er nye termer som bruges når folk ser dine annoncer. Du kan i denne funktion tilføje dem til dine søgninger eller manuelt gøre det efterfølgende.

2. Frasortér keywords

Samme rapport kan rent faktisk også bruges til at frasortere søgninger, som du ikke vil findes på.

Lad os antage at du er fodterapeut og har opsat nogle kampagner. I “Søgeordsdetaljer” vil du muligvis se, at folk også finder dig på “fodterapeut uddannelse” og det er måske ikke det smarteste at blive fundet på (med mindre at du rent faktisk uddanner fodterapeuter!).

Du kan markere dette søgeord og vælge “Tilføj som negativt søgeord”. Så vil din annonce ikke længere blive vist på disse.

3. Test dine annoncer

Da du oprettede dine AdWords annoncer gjorde du dig sikkert meget umage med at finde nogle gode overskrifter – men måske er der en annoncetekst som vil give flere klik, kunder eller endnu bedre – flere konverteringer.

Hvis du kun har én annonce i hver kampagne bør du straks oprette en eller to ekstra annoncer, så du kan teste dem op mod hinanden.

Hvis du allerede har flere annoncer i samme kampagne, kan du nu slå de kampagner fra som performer dårligst – og meget gerne oprette et par nye varianter. På denne måde sørger du hele tiden for at optimere dine annoncetekster.

4. Justér dit budget

Hvis du har sat et alt for lavt budget på dine annoncegrupper, vil du ofte se, at dine kampagner stopper med at blive vist i løbet af dagen. At have et budget er en god ting for at sikre at udgifterne ikke løber løbsk – men det kan rent faktisk også betyde, at du ikke får vist dine (gode) annoncer til potentielle kunder.

Forestil dig, at du har en fysisk butik. Den normale åbningstid i din forretning er fra kl. 10.00 – 20.00. Men idag vælger du så at lukke butikken allerede kl. 12.00… hvor mange potentielle kunder går du så glip af? Måske ville din største kunde nogensinde se din annonce hvis du havde brugt 20 kroner mere på dagsbudgettet?

Selvfølgelig skal du sørge for at dit budget matcher din økonomi – men du skal samtidig også sørge for, at dine annoncer bliver vist for dine potentielle kunder.

5. Sæt åbningstider på dine annoncer

Google AdWords har en funktion, så du kan bestemme i hvilke tidsintervaller dine annoncer skal vises.

Hvis du f.eks. ved at du kun modtager ordrer i tidsrummet 7.00 – 22.00 (dette kan du se i dine webshopstatistikker) så kan du sætte dine AdWords annoncer op til kun at blive vist i dette tidsrum (eller måske +/- en time).

Det er måske ikke den store besparelse du kan opnå (det er trods alt få mennesker der Google i de sene nattetimer), men du skal igen passe på at du ikke få stoppet din annonce netop som din kommende største kunde er klar til at ligge 1 milliard hos dig.

6. Justér dine kampagneindstillinger

Da du opsatte dine AdWords kampagner kom du forbi et punkt der hed “Budindstillinger”. Dette sættes som oftest til “Fokuser på klik”, for så forsøger man at få så mange klik som muligt – det vil sige så meget trafik som muligt.

Men måske kan det bedre betale sig at sætte det til “Fokuser på konverteringer” (såfremt du har opsat konverteringssporing)?

7. Opdel dine annoncegrupper

Har du kun én annoncegruppe kan du have svært ved at lave én annonce som dækker alle dine produkter. Har du derimod én annoncegruppe til hvert produkt, kan du meget bedre målrette både annonce og søgeord til dette produkt.

Gå derfor dine annoncegrupper igennem – ofte kan funktionen “Søgeordsdetaljer” være god til at give dig et fingerpeg om, hvor du bør optimere antallet af annoncegrupper.

8. Lav særskilte kampagner

Hvis du har nogle bestemte produkter, som du gerne vil give lidt ekstra opmærksomhed så kan det være en god idé at give dem deres helt egen kampagne. For så kan du nemlig give disse produkter deres eget buget og deres egne kampagneindstillinger. På den måde kan du adskille dem fra de øvrige annoncer.

9. Arbejd med geografien

Du kan også optimere dine AdWords ved at udvide eller indskrænke det geografiske område, som bruges til at vise dine annoncer.

Hvis du vælger at øge det geografiske område vil dine annoncer bliver vist til flere – vælger du at indskrænke det geografiske område vil dine annoncer blive vist til færre.

10. Arbejd med annonceudvidelser

Annonceudvidelse er en måde hvorpå du gør dine Google AdWords annoncer mere synlige. Du kan bruge annonceudvidelserne til bl.a. at vise:

  • Telefonnummer (kaldet opkaldsudvidelser)
  • Adresse (kaldet placeringsudvidelser)
  • Google+ profil (kaldet Sociale udvidelser)
  • Relevante undersider (kaldet Udvidelse med undersidelinks)

Google vil bruge disse oplysninger i dine annoncer og dermed giver det mere opmærksomhed. Det er ikke noget der koster ekstra og derfor et rigtig godt tip.

Har du behov for hjælp til din Google AdWords optimering?

Vores Google AdWords eksperter er klar til at hjælpe dig!

Ring til os på 81 40 80 80 eller skriv til info@laybackcph.dk og høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig med din AdWords-kampagne!


Udgivet af Lasse Rafen