Del på:

Booking på Facebook

Bookingsystemer er ikke længere forbeholdt din hjemmeside. Du kan nu nå endnu flere kunder og potentielle kunder via det bookingsystem, Facebook har introduceret til deres virksomhedskunder. Bliv klogere på den nye funktion her.

Mere forretning på Facebook

Det bliver mere og mere tydeligt, at Facebook satser på at være et socialt medie for ALLE.

Vi tilbringer utrolig meget tid på sociale medier, hvor Facebook stadig tager det meste af vores tid, selvom der er i dag er en bred palette at vælge mellem. Årsagen til, at Facebook stadig er en favorit blandt de fleste, er nok, at det ikke længere er et niche-medie, der holder sig til én type, men i stedet et multi-medie, der favner dem alle. Billeder, video, opkald, chat og naturligvis forretning hører i dag under Facebooks paraply. Denne position vil de selvfølgelig gerne bevare.

I den forbindelse udvikler og tester de løbende funktioner, som skal lokke nye virksomheder til og holde på de gamle, og samtidig give de private brugere flere grunde til at blive på platformen.

Facebook har tidligere meldt ud, at de med deres algoritmer vil fokusere på deres kernebrugere – de private -, og virksomheder skulle derfor ikke forvente den samme organiske trafik som tidligere. Men naturligvis er der en kæmpe industri i at blive ved med at have virksomheder til at bruge mediet til professionelle formål, og derfor udvikles der stadig værktøjer til virksomhederne på mediet.

En fantastisk og spændende, ny funktion er den bookingfunktion, man nu kan aktivere på sin virksomhedsprofil på Facebook. Det giver virksomhederne mulighed for at nå brugere og potentielle kunder på den platform, de befinder sig, uden at skulle trække dem væk fra Facebook.

Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om de fede muligheder et bookingsystem giver, som du kan læse på vores hjemmeside. En god pointe, der især gør sig gældende med denne nye funktion, er, at der er blevet endnu kortere mellem kunde og virksomhed.

Fokus er interaktion og nærhed

Det er ikke svært at gætte, hvorfor Facebook har lavet denne, nye funktion. Facebooks kæphest er nemlig at sørge for kontakt mellem mennesker – og også kontakt mellem mennesker og virksomheder. Facebooks algoritme reagerer positivt på relevant indhold, som brugerne interagerer med. Samtaler og debatter er det, Facebook går efter og belønner, og hvorfor mon? Det giver brugeren en værdifuld oplevelse, og det gør, at de tilbringer mere tid på det sociale medie.

Med bookingsystemet på virksomheders Facebook-sider, har Facebook flyttet en vigtig del af kontakten mellem kunde og virksomhed over på deres egen platform. Mange virksomheder, der har et bookingsystem på deres hjemmeside, kan have fordel i at tilføje det til deres Facebook-side også. Funktionen lægger op til, at man søger kontakt, og da det er det, Facebook forsøger at facilitere, vil det unægteligt have en indflydelse på din virksomheds succes på mediet.

Har du en forretningsmodel, hvor du sælger en service, er det oplagt at lægge det ud til potentielle kunder, så det er let at vælge din forretning frem for andre, hvor de skal klikke på et link for at komme over til deres hjemmeside.

Layback har testet

Tænker du, at det kan være en god idé at få sat bookingfunktionen til din virksomheds Facebook-side, er det heldigvis nemt klaret.

Facebook har lavet en glimrende guide, som du kan finde her.

Du skal dog være opmærksom på, at funktionen skal sættes korrekt op, så den både er en hjælp for dig og dine kunder. Funktionen kan endnu ikke kombineres med din kalender i et andet program, for eksempel i Google Calendar eller på din telefon. Sørg derfor for, at du kun har angivet tidsrum for potentielle bookinger, der hvor du rent faktisk har tid.

Vi anbefaler, at du foruddefinerer personlige beskeder (det hele foregår i Messenger), som automatisk bliver sendt, når du modtager en bookingforespørgsel. Sådan bevarer du kontakten med dine kunder, selvom du ikke lige sidder ved computeren eller din mobil.

Er du i tvivl om, hvordan du sætter den nye funktion op, eller hvordan den kan gavne din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte os. Vi har testet funktionen og implementeret den på vores egen Facebook-side – du kan jo prøve den af og booke os til en samtale.


Udgivet af Layback ApS