Del på:

Bookingsystemer – få overblik, frihed og fleksibilitet

Du har sikkert hørt om bookingsystemer før. Men hvad vil det egentlig sige? Hvorfor bør lige præcis din virksomhed bruge det? Og hvorfor er det lige, at det er med til at tiltrække kunder? Hos Layback forstår vi os på bookingsystemer, og vi kan skræddersy et, der passer nøjagtig til din virksomhed og dine behov. Læs om bookingsystemer – også kendt som online booking – her.

Værd at vide om bookingsystemer

Hvad er det?

Et kort historisk overblik
Bookingsystemer går længere tilbage i tiden, end man umiddelbart skulle tro. Bookingsystemer blev nemlig i første omgang udviklet inden for rejsebranchen. Allerede omkring starten af 1950’erne begyndte forskellige flyselskaber at tænke i nye baner for, hvordan man kunne booke flybilletter til forskellige rejser. American Airlines og Trans Canada Airlines var blandt nogle af de første til at lave det, der kaldes for CRS, som står for Computerized Reservation System. I 1960’erne blev det første bookingsystem til computeren opfundet. Dette system blev basen for de systemer, vi kender i dag, men det havde dog stadig til formål at booke flybilletter.

Gennem tiden er adskillige typer programmer, der opsætter bookingsystemer, blevet videreudviklet, særligt i takt med computerens udvikling. I dag kan et bookingsystem laves til  og for alle virksomheder, selskaber og selvstændige.

Hvad gør et bookingsystem i dag?

Et bookingsystem kaldes også for online booking. Alle bookingsystemer har som udgangspunkt den samme funktion, men alt efter hvilken hjemmeside det er beregnet til, kan der være forskellige formål med bookingsystemet.

Et eksempel for en virksomhed er: Du er selvstændig frisør og ønsker at have online booking som en funktion på din hjemmeside. For dig kan formålet med bookingsystemet være, at kunderne nemmere kan bestille en tid, og at du undgår at blive dobbeltbooket.

For en kunde eller en bruger af en bestemt hjemmeside kunne situationen derimod se således ud: Du skal på weekendtur og vil derfor gerne leje en bil hos et bilfirma. Du vil gerne angive, hvilken type bil du vil låne, hvornår du kan hente den, og hvornår du skal aflevere den tilbage. Måske vil du også gerne se, hvad prisen bliver alt efter, hvilken bil du vælger og hvor længe, du har den. Du vil også gerne leje ekstra ting som en autostol, en GPS eller en trailer. Det er alt sammen noget, der kan tilføjes som produkter i bookingsystemet.

I grove træk kan man sige, at et bookingsystem er en række ressourcer – produkter, services eller tidspunkter – man kan “bestille” eller booke til en eller flere personer. Selve funktionen sker ved, at man parrer den givne ressource med en given person og eksempelvis et tidspunkt, som det ses med billeje- og frisøreksemplet. Men principperne i bookingsystemet kan også bruges til ting som opgavestyring og vagtplanlægning.

Hvorfor bruges det?

Fordele for virksomheden

Overblik
Det online bookingsystem er utrolig interessant for virksomheder, selvstændige – ja, faktisk for alle, der ønsker at sælge noget eller endda bare dem, der gerne vil systematisere brugen af en særlig ressource. For frisøren er det relevant at sørge for, at kunderne ikke kan dobbeltbooke til flere behandlinger på samme tid, og for biludlejningsfirmaet er det relevant at sørge for, at det kun er de tilgængelige biler, der kan bookes.
Med systemet sørger du for, at dine tilgængelige ressourcer bliver brugt korrekt og mest effektivt, og det gavner i sidste ende din virksomhed.

Mere effektiv brug af din tid
Hvis du i din virksomhed har et online bookingsystem på din hjemmeside, har det tidsbesparende fordele. Ikke alene er alle dine opgaver skemalagt – det samme er din tid. Har du ikke et bookingsystem, må du holde styr på dine aftaler på en anden måde – for eksempel ved hjælp af en fysisk kalender eller i et Excel-ark. Særligt sidstnævnte kan virke en del mere besværligt.
Med bookingsystemet behøver kunderne ikke at ringe til dig, men kan derimod selv planlægge deres tid, valg af service eller produkt, og hvornår de ønsker det leveret eller udført. Som virksomhed eller som selvstændig sparer du derfor tid ved ikke at skulle systematisere alle gøremål alene, samt at tiden, du normalt bruger på at tage imod bookinger over telefonen nu bliver frigjort til andre ting.

Med bookingsystemet bliver dine ressourcer fordelt ud på hele det tilgængelige tidsrum i din arbejdskalender. Kunderne kan se, hvornår de kan booke, og derfor tilpasser de sig automatisk din kalender. I sidste ende betyder det en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, hvad enten det er tid til en behandling eller leje af et fysisk produkt.

Fordele for kunderne

Nemt, struktureret og fleksibelt
Udover at et online bookingsystem har flere fordele for virksomhederne som nævnt ovenfor, gavner det også dine kunder. Med bookingsystemet kan de nemlig nemt og overskueligt finde det, de mangler, og bestille det, til når det passer dem. Fra kundernes perspektiv skaber det frihed at kunne bruge online booking, når det passer ind i deres dagligdag – uafhængigt af dine åbningstider.  

Med en overskuelig og nem online booking er der for kunderne ikke langt fra overvejelse til handling. Med få klik kan de finde og booke deres vare. Når de har foretaget en booking gennem systemet, vil de få en bekræftelse sendt til enten deres mail eller telefon – alt efter hvad de har opgivet ved bookingen. I bekræftelsen medsendes informationen om bookingen automatisk. Det gør det nemt for kunden at bevare overblikket over bookingen, også efter, at den er foretaget.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Uanset om du er selvstændig eller en del af en større virksomhed, vil vi hos Layback give dig lige præcis den hjælp, du mangler for at opnå dine erhvervsmæssige mål.

Der findes mange forskellige muligheder alt efter, hvad du sælger. Er det en service, et produkt eller en ydelse? Måske noget helt fjerde? Dette og mange andre aspekter er noget, vi overvejer grundigt, når vi skal udvikle et online booking system til din virksomhed.
Vi sikrer os, at al grafisk arbejde stemmer overens med resten af din hjemmeside, at al tekst er korrekt, at bookingsystemet møder dine og kundernes behov, og at din virksomhed udvikler sig.

Med andre ord skræddersyer vi et online bookingsystem til,  hvad du ønsker at opnå, hvem dine kunder er og andre detaljer, som vi fastlægger sammen. På den måde kan vi skabe en sammenhæng i din hjemmeside i henhold til farver, design og udtryk.

Overvejer du, om du skal bruge en form for bookingsystem til din virksomhed? Vi vil hjertens gerne fortælle mere om mulighederne, et bookingsystem giver – og vi naturligvis en kop kaffe til den uforpligtende snak. Kontakt os i dag, så vi kan få et møde i kalenderen.

Du kan læse mere om vores skræddersyede bookingsystemer og udtalelser fra nogle af vores kunder her(link).


Udgivet af Layback ApS