Del på:

Content Curation – det er OK at stjæle!

Content marketing handler om at skabe indhold – men det kan være hårdt at skabe sit eget indhold til hjemmesiden hver gang. Derfor introducerer vi dig nu til et nyt begreb: Content Curation

Da jeg første gang stødte på begrebet content curation tænkte jeg: “det er da at stjæle!” Men efterhånden som jeg kom dybere ned i emnet kunne jeg godt se, at det ikke var at stjæle – du lader dig blot inspirere af andres indhold.

Hvad er content curation?

Content curation handler om at du bruger noget som andre allerede har skrevet og gør det til dit eget indhold. Det betyder ikke at du skal lave en copy/paste på deres indhold, for det straffer Google benhårdt!

Det handler i stedet om at lade dig inspirere af det, andre har skrevet, og ud fra dette skrive dit eget indhold.

Eksempler på content curation

For at gøre det meget jordnært, kommer her nogle gode eksempler på, hvad content curation er:

  1. Du finder et interessant link på f.eks. Berlingske.dk og deler dette på din Facebook side – dét er content curation
  2. Du laver en top10 liste over de mest interessant blogindlæg i år, som dine kunder bør læse om et givent emne – dét er content curation
  3. Du finder en nyhed, som vedrører din branche og laver dit eget resumé af artiklen – dét er content curation
  4. En kunde roser dit produkt på hendes blog og du deler dette med dine følgere på de sociale medier – dét er content curation
  5. Du finder en præsentation på Slideshare, som giver 10 tips til hvordan man kan bruge dit produkt og sender dette link ud i dit nyhedsbrev – dét er content curation

Fem eksempler på, hvor nemt det faktisk er at generere spændende indhold – og i disse tilfælde er det helt OK at stjæle fra andre. Ofte vil du rent faktisk opleve at den oprindelige forfatter takker dig for at dele hans indhold.

Sådan finder du relevant indhold

1. Find nyheder på online medier

Tag et kig på de store danske onlinemedier såsom www.berlingske.dk, www.ekstrabladet.dk og www.dr.dk – her findes masser af nyheder om alt hvad der rører sig i både ind- og udland. Ofte findes der forbrugerartikler, som kan være en stor inspirationskilde til content (f.eks. om giftstoffer i mad, måder at spare penge på etc).

Det kan også være fagmedier fra din branche, som kan give dig inspiration.

2. Få nyheder fra dine leverandører

De fleste virksomheder benytter sig af leverandører, som ofte fodre deres forhandlere med information om nye produkter. Denne information kan du sagtens genbruge og sende videre til dine egne kunder.

Det kan også være at du kan supplere med oplysninger om, hvordan kunderne kan bruge det nye produkt i forhold til dine andre produkter – eller hvad de måske skal være opmærksomme på hvis de opgraderer til den nyeste version.

3. Find billeder på Instagram

Brug de visuelle sociale medier som Instagram og Pinterest til at finde sjove billeder, som du kan dele med folk. Det kan også være at du finde billeder af dit produkt eller din virksomhed, som du hurtigt og nemt kan dele med dine følgere.

4. Anmeldelser af dit produkt eller din virksomhed

Har du fået en anmeldelse af dit produkt i et medie eller på en blog? Eller er din virksomhed blevet anmeldt et sted på nettet? Er der blevet lavet et portræt af din virksomhed i et givent medie?

Denne form for omtale er rigtig godt at dele med dine kunder og du behøver ofte ikke at supplere med andet end et “Tak” når du deler det.

5. Andres blogindlæg eller statusopdateringer

Ser du en kunde, en konkurrent eller en kendis lave en statusopdatering eller skrive et blogindlæg, om noget som du har en holdning til – så grib den og skriv et svar (hvis du er uenig) eller en anbefaling (hvis du er enig)!

Det giver dig mulighed for at vise, at du rent faktisk har en holdning til tingene. Det kan også være lovforslag eller et folketingsvalg, som giver anledning til at du blander dig i debatten.

Hvad får du ud af content curation

“Vil folk ikke bare anse mig som en tyv, når jeg genbruger andres indhold?” tænker du måske? Nej!

Hele formålet med din content marketing strategi er jo at hjælpe dine kunder, og det gør du når du deler interessant indhold som andre har skrevet. Du viser dermed at du gerne vil opfattes som en thought leader og kan måske påtage dig ekspertrollen inden for din branche.

Når du deler din viden med folk, vil du også opleve at du får rigtig mange spørgsmål fra dine kunder, fordi de ser dig som ekspert indenfor dit felt. Muligvis er du også så heldig at nogle journalister vælger at gå til dig, når de skal have en udtalelse omkring det emne, som du ved noget om.

Content curation skal kun fylde en tredjedel

Nu har du fået en introduktion til begrebet content curation og det kan være fristende at bygge al sin content marketing op omkring netop dette. Men her skal du ikke nødvendigvis ikke springe over, hvor gærdet er lavest. Vi anbefaler at content curation kun fylder ca. en tredjedel i din content marketing strategi.

Men en tredjedel betyder også at du måske kun skal lave to nyheder om måneden og så lade dig inspirere til den tredje fra andre.

Hvis du har læst hele dette blogindlæg igennem, bør det have givet en masse idéer – så skynd dig at skrive dem ned, find noget indhold du kan låne og kom igang med content curation.

God fornøjelse!


Udgivet af Layback ApS