Del på:

Hvad er en landing page?

Du har sikkert i forbindelse med planlægning af Google AdWords kampagner og SEM (Search Engine Marketing) generelt hørt om landing pages – og at de er en vigtig del af en online kampagne. Men hvad er en landing page egentlig?

En landing page er den side, brugeren møder efter at have klikket på en annonce. Istedet for at dirigere trafikken til forsiden af din hjemmeside, hvor den potentielle kunde så skal lede efter det specifikke tilbud (og højst sandsynligt mister interessen undervejs), er det altid en fordel at lave en landing page, hvis indhold er konsistent med det, du lokker med i din annonce. Specifikke destinationssider skræddersyet til forskellige tilbud er afgørende for at levere en kvalitetsoplevelse for potentielle kunder og resulterer i en markant højere konverteringsrate. I det følgende vil vi kigge på, hvordan du skaber en helt fantastisk landing page, som gør andet og mere end blot at være en underside på din virksomheds website.

Før du går igang

Før du går igang med at opbygge din landing page, bør du overveje følgende bullet points:

Målsætning for din landing page

Hvad ønsker du, at den potentielle kunde skal foretage sig, når vedkommende har foretaget de indledende øvelser og rent faktisk klikket på din annonce? Skal han købe noget? Skrive sig op til et nyhedsbrev eller udfylde en formular, deltage i en konkurrence, downloade en app? Mulighederne er legio, og din fremmeste opgave er at afgrænse dig – også i forhold til konverteringssporing. Du bliver nødt til at sætte et mål, før du kan spore på det, og det er vigtigt ikke at give en potentiel kunde for mange muligheder, da dette kan fjerne fokus fra hovedmålet. For eksempel kan en nyhedsbrevsformular distrahere en potentiel kunde, som egentlig klikkede på annoncen fordi han var interesseret i et produkt, og istedet får skrevet sig op til nyhedsbrevet og dermed kommer ud af købsflowet.

Konkurrence

Hvem er dine konkurrenter? Og går det godt for dem – og hvis ja, kan jeg så bruge nogle af deres tricks? Undersøg markedet og se hvordan dine allerhårdeste konkurrenter gør – og kopiér, kopiér, kopiér!

Målgruppe for din AdWords kampagne

Målgruppeanalyse er nøglen til den største ROI indenfor online markedsføring. Det er ekstremt vigtigt at kende sin målgruppe. Hvem er de? Hvor gamle er det? Hvad interesserer de sig for? Har de håb og drømme? Jo bedre du forstår dit publikum, des bedre kan du levere det, de ønsker og har brug for. Det bliver vanskeligt at tilfredsstille en skare ennesker, man ikke kender, især i de digitale medier. Udvalget er stort, og folk kan tillade sig at være kræsne – så på med vanten og lær din målgruppe at kende!

Rejsen mod Landingssiden

Du bør overveje at ændre dit budskab afhængigt af hvor den annonce er placeret, som er indgangen til landingssiden. Kom brugeren ind via en Google ads? Via en kampagne på Twitter eller Facebook – eller måske fra en website eller portal, f.eks. en netavis?

Forretninger med flere landing pages (over 30) genererer op til syv gange flere leads end de med kun en fem-seks stykker. Det ideelle scenarie er at skræddersy en landing page til hver annoncegruppe, men det kan godt gå hen og blive en tidskrævende proces.

Det anbefales at begynde med en landingsside pr kampagne og så arbejde videre derfra hen ad vejen.

Hvordan får du konverteringer på din landing page

I det ovenstående har vi bygget et godt fundament for opbygning og strukturering af landing page strategien. I det følgende vil vi gå i dybden med den praktiske opbygning af den enkelte landing page.

Information på landing pages

Den ideelle landing page er afgrænset i omfang. Den er overskuelig og ikke plastret til med irrelvant information. Hold det kort, simpelt og let for den potentielle kunde at handle på. Gør det nemt for kunden at finde ud af, hvad der forventes af ham. Det er helt afgørende, at kunden kan fange essensen af dit tilbud med et hurtigt blik. Du har kun ca 8 sekunder til at overbevise den potentielle kunde om, at han skal blive på din side.

Teksten i reklamen, der fører ind til din landing page, skal matche teksten på siden – for genkendelighedens skyld. Den besøgende skal vide, at han er på rette vej. Du skal ikke sende din besøgende til en side, der reklamerer for tilbud på boxershorts, hvis tilbuddet i reklamen var på sokker. Og du skal ikke – som før nævnt – sende ham til en generisk side, f.eks. forsiden, hvorfra han selv skal søge efter tilbuddet. Det er opskriften på en katastrofe-kampagne.

Informationen på den ideelle landing page er af høj kvalitet og med et vist troværdighedsniveau, som befordrer tillid hos publikum.

Vær opmærksom på, hvilke veje der fører væk fra din landing page, på samme måde som du er opmærksom på hvilke der fører ind på den. Begræns mulighederne for at komme væk fra siden – hav så få links og irrelevante CTA’er på din landing page. Den skal fungere som en tragt, der leder kunden til det ønskede endepunkt, som er konverteringsmålet, og du har ikke noget ønske om at distrahere din kunde fra at følge denne vej.

Selve konvertering skal køre gnidningsfrit, med så lille en afstand og så få barrierer som muligt mellem punkt A og B. Hvis processen indebærer flere trin – f.eks. et købsflow – skal næste trin hele tiden være åbenlyst. Gør dine formularer lækre at udfylde, med store, indbydende felter og knapper, der tigger om at blive trykket på.

Design af landing pages

Overvej din informationsarkitektur og dit design. Det skal være så enkelt og indbydende som muligt. Navigationen skal være helt simpel – intet bør komme imellem den potentielle kunde og den forestående konvertering. Ingen pop-ups, ingen irrelevante cta’er (f.eks. nyhedsbrevstilmelding, konkurrence, mv). Der skal være en klar CTA (call to action), så kunden ikke er i tvivl om hvad han skal. Det skal fremgå af såvel overskrifter som tekst på knapper og links, hvad formålet med hans besøg på denne side er. I den ideelle verden konverterer besøgende med eet enkelt klik. Efterstræb dette ideal og lad hvert klik ud over det ene forfølge dig i dine mareridt.

Det rent visuelle har også en stor betydning for det samlede førstehåndsindtryk af din landing page. Overvej dit farvevalg uden at gå på kompromis med din websites generelle farveholdning, og lav evt split tests på hvilken farve CTA knap der giver flest konverteringer. Billeder på en landing page skal være af høj kvalitet og relevans. En god visuel identitet på en landing page gør den indbydende – billeder, der har relevans for tilbuddet, kan bidrage til at lette overskueligheden.

Fængende overskrifter og hypnotiske brødtekster er et must. Gode landing pages bruger en hovedoverskrift for at bekræfte tilbuddet og så en manchet eller under-overskrift for at uddybe. Brødteksten bør henvende sig direkte til den potentielle kunde med ord som ”du”, ”dig”, ”din virksomhed” osv. En god setup/payoff struktur kunne se sådan her ud: ”Forestil dig, at din virksomhed kunne spare 30% på elregningen” – og videre med payoff’et: ”Det kan lade sig gøre! Med vinduer fra (dit firma) udledes der (så og så meget) mindre varme pr kubikmeter. Slå til nu og få en konsulent ud til en uforpligtende samtale om dine vindues-behov, og en gratis vurdering af, hvor meget du kan spare”.

Kunde-kommunikation på landing pages

Det handler om kunden! Lad være med at kede din potentielle kunde med for megen snak i øst og vest om digselv og din virksomhed og jeres fortræffeligheder. Ligesom på så mange andre tidspunkter i livet handler det om at give det andet menneske en god oplevelse – fortæl, hvad du kan gøre for kunden for at forbedre hans situation.

Ved udfyldning af lead generation formularer skal du kun bede om den mest nødvendige information. Undgå i det omfang, det er muligt, at have forms der strækker sig over flere sider. Når først den besøgende er konverteret til et lead, kan du rekvirere mere information. De fleste brugere har intet imod at give dig deres navn og emailadresse, men beder du om f.eks. fødseldato og telefonnummer kan du forårsage et frafald på helt op til 50%.

Hav store, rare ”Del”-knapper, som opmuntrer din potentielle kunde til at dele sin oplevelse med sine venner på de sociale medier. Tilføj evt også en ”Synes godt om”-knap. Delinger på de sociale medier er guld værd, og så er de gratis. Mest relevant er det at tilføje knapperne på ”Tak for din henvendelse/dit køb”-siden, så den tilfredse kunde nemt kan vise andre hvad han selv lige har købt eller sagt ja tak til.

Takke-siden er i sig selv ret vigtig. Kunden skal føle, at der bliver fulgt op på hans henvendelse, så den ikke bare erblevet suget ud i en kosmisk malstrøm sammen med eventuelle kreditkortoplysninger. Samtidig er takke-siden en god måde at introducere kunden til lignende produkter eler blot et link til din generelle website – og, som nævnt ovenfor, social media deling.

Tekniske specifikationer for landing pages

Landing pages skal være møghurtige. De skal loade med lynets hast. Det er af allerstørste vigtighed, at din kunde ikke får lov at ombestemme sig i ventetiden. Reducér load tiden ved at komprimere dine billeder, anvende en webhost med en god hastighed, og evt benytte dig af et cache værktøj.

Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at din landing page selvfølgelig er mobilvenlig/responsive.

Du bør lade din landing page gennemgå flere iterationer af A/B split testing mens kampagnen kører. En A/B test foregår – meget enkelt forklaret – ved at man laver småændringer i en version af siden og stadig har den anden side live som reference i kampagneperioden for at se hvilken version der performer bedst. Således kan man løbende udvikle sin landing page og samtidig gøre sig nyttige erfaringer til næste gang.

Anvend konverteringstracking, så du hele tiden kan spore, hvordan din landing page performer på de keywords og søgetermer, du har valgt. Ellers famler du i blinde.

Hvordan kan Layback hjælpe

Hos Layback har vi stor erfaring med at styre digitale kampagner, herunder udfærdigelse af landing pages, A/B tests, online annoncering, performance analyse og SEO-arbejde. Ring til os på 81 40 80 80 eller skriv på info@laybackcph.dk for at høre mere om, hvad vi kan gøre for dig i forbindelse med opbygningen af dine landing pages.


Udgivet af Lasse Rafen