Del på:

Kom i gang med din webshop

Har du noget, du gerne vil have solgt online? Ved du ikke helt, hvordan man kommer igang med din første webshop. Denne guide fokuserer på de tekniske elementer, der skal til, for at starte en webshop. Derudover er det selvfølgelig også smart at have styr på leverandører, marketingplaner og søgemaskineoptimering.

Hvad sælger du?

Først og fremmest skal du afgøre, hvad det er, du skal sælge i din webshop. Eftersom du ønsker at lave en, har du nok allerede produkter eller servicer, du gerne vil have på online markedet.

Dit valg af produkt og sortiment har stor betydning for eksempelvis dit valg af domænenavn, så det er vigtigt at få defineret dette klart. Men samtidig bør du også tage stilling til, om eventuelt planlægger at udvide sortimentet ude i fremtiden.

Forhold dig også til, om du skal have mere end 500 forskellige varenumre, og om du vil få brug for avanceret lagerstyring. Det har nemlig indflydelse på dit valg af udbyder af webshop.

Valg af domæne

Du skal have styr på dit domænenavn, og valget af det er vigtigt, for når webshoppen først er oppe og køre, er det utrolig vanskeligt at skifte domænet. Det bliver typisk navnet på din webshop, og derfor rådes du til at vælge domænet ud fra én af to følgende måder:

Domæne ud fra produkt

Domænet kan afspejle det, du sælger. Hvis du kun sælger et specifikt produkt eller produkter inden for en specifik produktgruppe, kan du gøre klogt i at vælge domæne ud fra dette. Så er kunderne ikke i tvivl om, hvad det er du sælger, når de besøger din webshop.

Du får også den fordel inden for din SEO, at hvis søgeord, du gerne vil have til at rangere højt hos Google, indgår i dit domæne. Vil du eksempelvis sælge sutsko, vil en webshop med domænet “www.sutskoen.dk” rangere højt i søgeresultaterne, når en potentiel kunde går ind på Google for at søge på, hvor han kan købe sutsko.

Domæne ud fra brand

Sælger du derimod mere end kun et produkt eller type af produkter, giver det mere mening hvis du finder på et domænenavn ud fra dit brand. Navnet giver måske ikke så meget mening i forhold til det, du sælger, men det skal give god mening for dit eller din virksomheds brand.

Der findes en generel regel om, at gode brandnavne kun har to stavelser. Det gør det nemlig nemt for kunderne at huske. Leasy, Wupti eller Google er gode eksempler på brandnavne, som ikke relaterer sig til produkterne, der sælges, men som folk stadig kan huske.

Du kan altid tjekke, om et domænenavn er ledigt på www.dandomain.dk.

Valg af system

Når der er styr på step 1 og 2, er det tid til at vælge, hvilket system, du skal anvende til webshoppen. Der findes rigtig mange forskellige systemer – nogle bedre end andre – men du skal altid lade teknikken komme i anden række.

I stedet skal du først have defineret, hvad det er, du kræver, at din webshop skal kunne og hvad, du vil opnå med den. Det er vigtigt at din webshop understøtter din forretning, så den kan skabe vækst og værdi for din virksomhed, og det finder du bedst ud af ved at tage stilling til følgende:

  • Cirka antal af varer i din webshop
  • Cirka hvor meget du forventer at sælge for om måneden
  • Om du forventer at der på et tidspunkt kommer nye produkter på din webshop
  • Hvordan skal dine kunder kunne betale – er det via faktura til B2B kunder, eller skal det være med online kortbetaling
  • Om din webshop skal integreres med din hjemmeside, eller om du bare har en hjemmeside ved siden af webshoppen
  • Hvordan webshoppen skal vedligeholdes – gør du det ikke, skal en teknisk kyndig gøre det eller en helt tredje
  • Skal kunderne kunne give anmeldelser af dine produkter, efter de har købt det
  • Hvordan du vil håndtere returvarer.

Når du har styr på kravene til din webshop, kan du vælge webshopsystem ud fra disse fakta. Vi anbefaler altid WooCommerce, som du kan læse om længere nede i indlægget.

Hvordan skal du modtage betaling?

Du skal have installeres et betalingsmodel, som gør det nemt for dig at modtage betalinger. Her skal du vælge en PSP (Payment Service Provider), hvor der i Danmark er meget populært at vælge ePay.

Herefter skal modulet installeres, og så mangler du bare en indløsningsaftale. Indløsningsaftalen er den, der bestemmer, hvilke korttyper, du kan modtage betaling fra. Laver du eksempelvis aftale med Nets/Teller kan du modtage dankortbetalinger, mens du med Handelsbanken også kan modtage Visa og MasterCard.

WooCommerce som webshop

30 % af alle online butikker bruger WooCommerce til deres webshop, hvilket gør den til den mest anvendte platform. Det er et open souce e-handels plugin til WordPress, og er designet til alt fra små til store sælgere.

Da WooCommerce blev launchet tilbage i 2011 blev den hurtigt populær for sin simplicitet at installere og rette i. Derudover er basis udgaven tilmed gratis.

WooCommerce muliggør at du kan sælge alt. Både fysiske og digitale varer i alle størrelser og former. Det kræver bare, at du har en WordPress hjemmeside, så er det en ubesværet integration dertil, som giver dig og udviklere fuldstændig kontrol over din webshop.

Med en webshop i WooCommerce får du en endeløs fleksibilitet. Du har adgang til hundredvis af både gratis og betalte udvidelse, som gør, at du kan skræddersy din webshop til det, du har brug for.

Premium udvidelsen tilbyder blandt andet på mulighed for bookinger, medlemskaber og tilbagevendende abonnementer. WordPress’ eget tema Storefront er gratis for enhver WooCommerce butik. Du kan herefter selv redigere efter din smag og tilpasse den til din egen stil.

Udviklernes foretrukne

WooCommerce er typisk udviklernes foretrukne webshopsystem, da det er så smidigt, som det er. Udvidelserne, at det er open source samt har et robust framework, der kan skaleres ud fra den pågældende kunde ud fra det helt basale til high-end gør det til et lækkert system at arbejde med.

Det kan tilmed integreres med stort set alle tjenester, og din butiks data kan tilgås hvor som helst, når som helst. Derudover er det 100 % sikkert, idet der sidder et team døgnet rundt og arbejder på at lappe enhver fejl.

Af udvidelser til WooCommerce finder du blandt andet Google Analytics, kommentarer til levering, PDF fakturaer og pakkesedler og mange flere.

Fordele

En af de største fordele ved WooCommerce er, at det er gratis. Hvis du da kan sætte det op selv. Har du ikke de tekniske kompetencer til det, skal du nok betale for lidt hjælp til det. Og det er faktisk de færreste, der bare lige kan sætte en webshop op selv.

Men selvom du ikke kan selv, og nok må betale dig fra det, er WooCommerce klart en af de billigste måder at komme i gang på. Et webbureau kan ret nemt sætte en webshop op ud fra en standard skabelon.

Er du så dygtig og selv kunne sætte den op, skal du dog lige være opmærksom på, at det ikke er 100 % gratis. Du vil nemlig altid have udgifter til at kunne modtage betalingskort pg have betalingsgateway. Også hvis du har ønsker til mere specielle funktioner, skal du oftest betale for licens til dem.

Derudover får du et fantastisk udseende for mindre penge. Der er nemlig nogle rigtig fede designskabeloner, som du kan finde forholdsvist billigt. Men du skal kunne leve med, at dit design ikke er unikt, når du anvender skabelonerne. Selv hvis du skal have et helt unikt design, er WooCommerce også oftest det billigste.

Det er et af de klart mindst komplekse systemer. Implementeringen tager eksempelvis kortere tid end det gør i Magento. Administrationssystemet er ligeledes nemt at finde rundt i, også for dig, hvis du ikke skulle være så teknisk kyndig.

Systemet er yderst gennemtestet, da der er så mange mennesker, der bruger det dagligt. Og skulle der være noget, du ikke kan finde ud, er det altid nemt at finde en leverandør, der kan hjælpe dig med dit problem.

Ulemper

Som næsten alle ting i livet er der også nogle ulemper ved et valg. Ved valget af WooCommerce er ulempen, at systemet ikke er henvendt til dig, hvis du har virkelig mange forskellige produkter, du vil sælge og sælger for mere end hundrede tusinde hver måned. Systemet er nemlig ikke gearet til det, og løsningen er for simpel, når det kommer til for mange produktvarianter.

Derudover er der den ulempe, at udvidelser og tilpasning hurtigt kan blive dyrt, hvis du ikke kan nøjes til standardudgaven. For selvom der er mange gratis udvidelser, koster de gode af dem selvfølgelig penge.

Om du anser det som en fordel eller ulempe, skal du selvfølgelig også være opmærksom på, at WooCommerce drives af WordPress, og det derfor kræver en hjemmeside dér.

Andet godt at vide

Foruden guiden til at komme i gang med din første webshop og en gennemgang af fordele og ulemper ved at vælge WooCommerce, er det en rigtig god idé hvis du har styr på nedenstående liste i forhold til din webshop. Se det som en tjekliste:

  • Handels- og leveringsbetingelser
  • Gældende fortrydelsesret
  • Cookiepolitik
  • “Om os”, virksomhedens navn, adresse, kontaktinformation
  • Beskrivelse af varer eller ydelser
  • Logo
  • Yderligere information (Nets/Teller aftale)
  • Menustruktur, kategoribeskrivelser, produktbeskrivelser og forskellige varianter
  • Levering/betaling

Hos Layback sætter vi alle typer af webshops op ud fra netop dine behov. Ring til os på 81 40 80 80 eller skriv på info@laybackcph.dk  hvis du går med et ønske om en online butik fra danmarks bedste webbureau.


Udgivet af Layback ApS