Del på:

PPC vs. SEO – hvad er bedst for dig?

Online markedsføring er et begreb, der dækker over flere forskellige emner, herunder søgemaskineoptimering (SEO) og Pay Per Click (PPC). Det er to populære former for online markedsføring, som bliver benyttet af mange virksomheder, fordi de er effektive på hver deres måde. Udfordringen er i mange tilfælde, at den enkelte virksomhed har svært ved at vurdere, hvad der er mest relevant for dem at fokusere på.

Der er mange faktorer, som eksempelvis økonomi, der spiller ind på, hvorvidt en virksomhed fokuserer på SEO eller PPC. Herunder kan du få et overblik over, hvad der kendetegner de to former for online markedsføring, samt hvad fordelene er ved dem.

PPC – hurtige resultater

Pay Per Click er en online markedsføringsform, hvor prisen på dine online annoncer bliver baseret på, hvor mange der klikker på den, og ikke hvor mange gange den bliver vist.

Inden kampagnen starter, lægger du et budget for, hvor meget du maks. ønsker at betale for et klik. Det sikrer, at du ikke ender med at betale en meget højere pris pr. klik, end du ønsker, men at du derimod hele tiden kan styre, hvor mange af dine markedsføringskroner der bliver brugt på annoncering. Samtidig er det en af de mest målrettede former for online markedsføring, fordi du har den fulde kontrol i form af eksempelvis at kunne starte og stoppe kampagnerne, når du vil. Du har også mulighed for at målrette kampagnerne på baggrund af søgeord, tidspunkter på dagen osv., så du sikrer, at kampagnerne rammer den relevante og mest optimale målgruppe eller persona.

PPC er et godt udgangspunkt for din online markedsføring, fordi det er hurtigt at komme i gang, og gennem kampagnerne kan du få et konkret billede af, hvilke søgeord du konverterer på. Det er en uundværlig viden, når du eksempelvis vil sætte ekstra ind på din SEO-indsats, fordi du fra start ved, hvilke søgeord du skal fokusere på.

Fordele

Der er flere forskellige fordele forbundet med PPC, som er hurtige at få øje på. Udover at det er en effektiv markedsføringsform for både store og små virksomheder, er det en oplagt måde at få skabt overblik over relevante søgeord, som konverterer. PPC skaber rammerne for at opnå hurtige og relevante resultater, som giver dig en uundværlig viden om dine kunder. Samtidig er der både pris- og resultatmæssig gennemsigtighed, så du løbende kan holde det ene op mod det andet og vurdere, hvor effektivt du bruger virksomhedens markedsføringskroner.

PPC som Google Ads er:

  • Målrettet
  • Hurtigt
  • Budgetteret
  • Oplagt til at finde relevante søgeord og tilpasse indholdet
  • Resultat- og prismæssigt gennemskueligt.

SEO – langsigtede resultater

Søgemaskineoptimering er en gren inden for online markedsføring, som er en mere langsigtet investering, end eksempelvis PPC. Formålet er at optimere din hjemmeside eller webshop til søgemaskiner, som Google, så den rangerer højt på de organiske resultater. Det sikrer, at brugerne nemt kan finde den, når de søger på noget, der relaterer sig til din virksomheds produkter eller ydelser.

Der er mange forskellige måder at SEO-optimere din hjemmeside på, hvorfor det netop er en mere langsigtet måde at markedsføre sig på.

Det kræver en målrettet indsats at opnå brugbare resultater gennem SEO, men det kan i mange tilfælde også være årsagen til, at det bliver opfattet som værende mere troværdigt blandt brugerne. Ofte er det, fordi du ikke kan købe dig til en god placering, men er nødt til at starte fra bunden og bygge det op lidt efter lidt.

Et godt udgangspunkt er at kende til de søgeord, der er relevante for din forretning at rangere højt på. Der kan være stor forskel på, hvor effektive de forskellige søgetermer konverterer, hvorfor en søgeordsanalyse er altafgørende. Her er det en fordel, hvis du har kørt forskellige annonceringer på Google, fordi det har skabt overblik over konverterings-effektive søgeord.

Samtidig skal teksterne bygges op efter specifikke krav, for at Google tager positivt imod dem. I de fleste tilfælde er det en fordel at samarbejde med et bureau, der ved, hvordan en SEO-strategi skal planlægges og eksekveres.

Set i forhold til PPC, kan det være sværere at gennemskue, hvor meget af dit markedsføringsbudget du bruger på din SEO-indsats, fordi du ikke betaler pr. klik eller pr. visning. Det betyder dog ikke, at du skal lade være med at fokusere på SEO, da for mange virksomheder er en uundværlig del af online markedsføring.

Fordele

En af de helt store fordele ved søgemaskineoptimering er, at du ikke betaler pr. klik, faktisk betaler du kun for den tid, du investerer i de tekster, du skriver. Samtidig er det en effektiv måde at dække dine modtages informationsbehov på, fordi du kan målrette teksten med relevante oplysninger.

SEO er:

  • Målrettet
  • Langsigtet investering
  • Billigt
  • Effektiv til at dække modtagernes informationsbehov
  • Troværdigt.

Hvad skal du vælge?

Der er fordele ved både PPC og SEO, men hvad der er mest relevant for dig, kommer an på de mål, der er sat for den online markedsføring. Det er altid en god idé at søge råd og vejledning hos et online marketingbureau, der har erfaring med at markedsføre virksomheder online, så du opnår en løsning, der virker.


Udgivet af Sasja Andersen