Del på:

Sådan får du ikke succes med de sociale medier

Jeg har igennem tiden set rigtig mange blogindlæg om, hvordan man skal gøre, hvis man vil have succes på de sociale medier… men der er ikke mange om det modsatte emne.

Så derfor får du her 12 tips til, hvordan du IKKE får succes på de sociale medier.

#1. Skrive udelukkende for at sælge

Kender du den sælgertype, som konstant forsøger at få dig til at købe hans eller hendes produkt? Måske kender du det fra hidsige telefonsælgere eller gadesælgere, der prøver at prøver at få dig til at købe et nyt telefonabonnement mens du handler ind? Møg irriterede, ikke?

Hvis du konstant prøver at få dine kunder til at købe noget via dine statusopdateringer, bliver dine kunder rigtig trætte af at høre på dig – og så vælger de at forlade dig og din virksomhed!
Det kan være rigtig træls hvis du har brugt mange kræfter på at få dem til at følge dig og din virksomhed på et sociale medier.

Du skal i stedet forsøge at tale til dine kunder, som var de dine venner. Fortæl dem noget de kan bruge til noget!

  • Ting de skal være opmærksomme på efter købet
  • Hvordan de skal bruge dit produkt i forbindelse med højtider
  • Hvordan I har hjulpet det lokale cykelhold med at få nye dæk
  • Hvad Marius i kundeservice fik at vide af en kunde igår
  • At der er kommet et nyt produkt hos jer, som I gerne vil have anmeldt

ALT ANDET END SALG! Glem alt om sætningen: “Køb den nu”, for så er du en irriterende sælger.

#2. Lav udelukkende konkurrencer

Hvis du konstant laver konkurrencer, hvor man kan vinde diverse kroophold, ipads og lignende, hvorfor skulle folk så vælge at købe hos jer? Og hvilken gavn har jeres eksisterende kunder af disse konkurrencer?
Konkurrencer kan være en rigtig god lead-generator, men I skal sørge for, at I også viser både nuværende og kommende kunder, at I også kan tilføre dem relevant viden, f.eks. i form af blogindlæg, videoer, billeder og meget mere.

#3. Lav konkurrencer om ipads for at få flere likes

“Deltag i konkurrencen om en iPad Mini – Giv os et like. Med venlig hilsen Blikkenslageren”.
Du er sikkert stødt på lignende konkurrencer på nettet (og måske har du endda afholdt en?), men lad os lige prøve at være lidt rationelle et øjeblik.

Blikkenslageren i eksemplet vil gerne have flere likes og trækker lod blandt dem, der liker siden, om en Ipad Mini.
Men hvem er det, blikkenslageren gerne vil tiltrække? Et bud kunne f.eks. være husejere.

Men hvis vi kigger på hvem, der kunne have brug for præmien (en iPad Mini), så dækker det jo stort set alle – lige fra skoleelever og enlig mødre i lejeboliger til direktører på Strandvejen.
Blikkenslageren ender altså med at få en masse irrelevante likes (og konkurrencedeltagere) fordi præmien rammer for bredt.

Du skal i stedet vælge en præmie som er beslægtet til din forretning. Det vil sige at du skal tilbyde folk det du egentlig gerne vil sælge dem. I blikkenslagerens tilfælde kunne det jo være en ny vandhane.
Ja, du vil få langt færrere likes, men de likes du får er MEGET mere relevante for din virksomhed!

#4. Køb dine likes

Der findes tjenester, hvor du kan købe likes (bl.a. på Fiverr.com). Det kan måske være fristende, for at vise dine kunder og konkurrenter, at du er populær.
Men helt ærlig… køber du også dine venner?

Det er langt mere troværdigt at have få, men aktive fans. Folk, der engagerer sig i det du skriver, stiller spørgsmål og deler dine opslag.
Dét gør dine købte venner bestemt ikke, for ofte forstår de slet ikke hvad du skriver… de er nemlig udenlandske (falske) profiler, som typisk kommer fra Asien.

#5. Lad være med at svare dine kunder

Hvis en potentiel kunde blot lige skal vide hvor lang leveringstiden er på dit produkt inden hun køber, er det dælme dumt ikke at svare “Hvis du bestiller idag, kan jeg nå at sende den, så du har den imorgen”.
Men rigtig mange virksomheder følger ikke med på deres egne sociale medier og glemmer rent faktisk at svare kunderne.

Så sørg for at tjekke din profil dagligt, så du er sikker på, at du får svaret dine kunder.

#6. Slet dine bruger kommentarer

Okay… den er egentlig lidt i gråzonen, for nogle gange kan det være en rigtig god idé at slette folks kommentarer. Men det er kun hvis det er SPAM eller decideret hadefuldt.
Ellers skal du holde dig fra at slette dine brugeres kommentarer:

  1. Det rygtes lynhurtigt at du sletter negative kommentarer
  2. Du opfattes som useriøs og konfliktsky
  3. Du misser muligheden for at svare på kritik
  4. Du misser muligheden for at få tidligere og nuværende kunder til at bakke dig op

Hvis en kunde brokker sig over, at produktet gik i stykker allerede efter kun 4 uger, så tag snakken på det sociale medie, som du ville gøre i butikken. Spørg indtil, hvordan det er blevet brugt og hvad der er sket i forbindelse med brugen af produktet.

Bed kunden ringe til dig eller fortæl vedkommende at du sender ham eller hende en “PB” (privat besked), så I eventuelt kan tage snakken der.

Men lad for guds skyld være med at slette kommentaren, for det kunne rent faktisk være, at du ville få mere ud af at lade den forblive.

#7. Tal grimt til dine kunder

Det siger sig selv, at man ikke taler grimt til kunderne – hverken på de sociale medier, i telefonen eller i den virkelige verden.
Men alligevel findes der talrige eksempler på, at virksomhederne har svinet kunderne til direkte på f.eks. deres Facebook side.

Tal pænt til kunderne – også de sure!

#8. Vær aktiv i en enkelt måned – og lad så siden passe sig selv

Rigtig mange virksomheder er hoppet på bølgen med f.eks. en Facebook side – og den første måned er det også sjovt at lave opdateringer og aktiviteter. Men så aftager interesseren og siden får efterfølgende lov til at leve sit eget liv.

Jeg vil skyde på at 60-70% af de virksomhedssider der er på Facebook har været igennem ovenstående eksempel. Så er det faktisk bedre at lade være med at oprette sin sociale profil.
Hvis du og din virksomhed vælger at gå på de sociale medier, så skal I mene det! Ellers får det hurtigt den modsatte effekt og kommer til at virke utroværdigt.

#9. Lav aktiviteter uden en plan

Hvis du og din virksomhed har været i situationen fra punkt 8, så har I måske også siddet i situationen, hvor I simpelthen ikke ved, hvad I skal skrive på Facebook – og dermed bliver jeres opdateringer rent panik.
Eller også poster du bare det der lige falder dig ind uden nogen sammenhæng.

Lav en aktivitetskalender for dine sociale medier. Det vil hjælper dig rigtig meget fremover, for nu bliver du i stand til at planlægge dine aktiviteter – og når man begynder at planlægge opdager man faktisk ofte nogle huller eller nye muligheder. Sørg også for at få helligdage, tilbud, ferier og meget andet lagt ind i kalenderen.

Mange af de virksomheder, der gør dette, bruge markant mindre tid på vedligeholdelse af deres sociale medier end de virksomheder, som blot panikopdaterer. Prøv det!

#10. Forvent at alle dine opslag bliver virale

Rigtig mange snakker om “viral markedsføring” – altså der, hvor du laver en aktivitet som lige pludselig spreder sig helt af sig selv.
Sandheden er at det er lettere at få Jorden til at dreje den anden vej rundt om Solen, end det er at lave en viral kampagne.

Det samme gælder dine opdateringer! Lad være med at stræbe efter at de bliver virale.
Lad være med at bede folk om at kommentere, for at deres venner også ser det – gør det naturligt fremfor på opfordring.

#11. Brug sociale medier uden en strategi

Hvad vil du egentlig gerne opnå med dine sociale medier?
Dét spørgsmål har størstedelen af virksomhederne ikke stillet sig selv, når de går i gang med et socialt medie – og dermed kan det blive en meget lang kamp, hvor man til sidst opdager at det ikke giver noget som helst.

Første skridt i din social media strategi bør være at lytte! Læs/lyt til det, dine kunder skriver, siger og gør på de sociale medier. Hvad er det de efterspørger? Hvad mangler de fra dig eller dine konkurrenter? Hvordan vil de gerne i kontakt med jer?
Når I har lyttet, kan I begynde at lave målsætninger for jeres sociale medier – for hvad er det egentlig I vil opnå?

#12. Brug sociale medier fordi alle andre gør det

“Vores konkurrent har lige fået en Facebook side – dét skal vi også ha’!”. Her må spørgsmålet være: HVORFOR?
Tror du konkurrenten har udarbejdet en strategi? Ved de hvad de vil opnå? Vil kunderne overhoved snakke med jer på Facebook?

Bare fordi “alle andre” er på de sociale medier (og fordi “eksperterne” siger at man skal være det), betyder det ikke at det er det rigtige valg for din virksomhed!
Det er ikke sikkert at stålwireproducenten får noget ud af at være på Facebook – men det kan være at LinkedIn giver bedre mening. Omvendt set kan det også være, at legetøjswebshoppen får mere ud af Facebook end Twitter.

Hvad der er det rigtige valg for din virksomhed skal du, dine kollegaer og ikke mindst dine kunder være med til at definere!


Udgivet af Layback ApS