Del på:

Ting du skal huske, når du skifter firmaets webadresse

Der kan være mange grunde til at skifte domænenavn. Måske har virksomheden ændret navn, er fusioneret med en anden virksomhed, at virksomheden ønsker at forny sit brand eller noget helt fjerde.

Hvis det eneste, der ændrer sig, er jeres domæne-navn, er det tilstrækkeligt – og faktisk også optimalt – at bygge et system op af 301 redirects. Det er vigtigt at gøre det nemt for søgemaskinerne at forstå, at der er foretaget permanente ændringer. På denne måde mister jeres website ingen kvalitet.

Når du skifter backend eller design på dit website, risikerer du at blive straffet på din online synlighed. Det er nødvendigt at konsultere et professionelt webbureau for assistance i forbindelse med sådan en overflytning, da det ellers kan gå meget galt. De typiske fejl ved denne type overflytning er, at det er en designer som har lavet hjemmesiden. Designeren tænker sjældent på ting som URL syntaxen (om dit url hedder eksempel.htm eller eksempel.php) – men det gør søgemaskinerne!

Det er strengt nødvendigt at lave et sitemap og fortælle søgemaskinerne hvilke sider der ligger hvor, og at lokalisere sider der ikke længere eksisterer. For døde links/ikke-eksisterende sider kan man f.eks. lave brugervenlige 404-sider, eller smide “link juice” videre til relevante sider.

Hvis du kun skifter din web-udbyder, altså webhost, burde det ikke have den store indflydelse på dine rankings, så længe overlevering har fungeret ordentligt. Små statiske hjemmesider er relativt nemme, da der ikke skal hentes de store databaser eller implementeres nye APIer.

Når du skifter til en ny webhost laver du sådan set bare en identisk hjemmeside hos en ny host. Når den er fuldstændig klar, ændrer du din DNS til at pege mod den nye host. Når Google har været forbi siden igen, kan du så lukke din gamle hosting ned, med god samvittighed.

Det er meget vigtigt at tænke på de SEO-mæssige faktorer, når du laver ændringer på din hjemmeside. Hos Layback ApS sidder vi altid klar til at hjælpe dig.

Søgemaskinerne skal sættes i samme bås som dine kunder, og have en god oplevelse når de besøger dig.


Udgivet af Layback ApS