Del på:

Tips til at få succes med Facebook-annoncering

Vi lever i en tid, hvor Facebook er det mest udbredte sociale medie for både privat og erhverv. Derfor er det en nødvendighed for de fleste virksomheder at have en virksomhedsprofil på Facebook, som blandt andet kan bruges til skabe tætte relationer til potentielle og nuværende kunder – og meget mere.

Facebook-annoncering er dog ikke altid lige så simpelt, som det nogengange ser ud til at være. Vi har samlet fem blogindlæg, som gør dig klogere på emnet. Her kan du blandt andet læse om:

8 gode grunde til, at din virksomhed skal være på Facebook

Facebook og generelt sociale medier er kommet for at blive. Efterhånden er det ikke mange generationer, som ikke er vante brugere af minimum ét socialt netværk. Det største og mest udbredte sociale medie er Facebook, som har over to milliarder brugere på verdensplan. Det er en platform med mange muligheder, og som jeg ser det, er det relevant for langt de fleste virksomheder at have en Facebook-side.

Her er 8 gode grunde til at oprette en Facebook-side:

1. Mød dine kunder, hvor de er

Det er ikke længere et holdbart argument, at en virksomhed ikke vil være på Facebook, fordi kunderne ikke er der. Vi lever i en digital tidsalder, hvor langt de fleste brugere er online – det inkluderer også dine kunder. Hvorfor ikke udnytte det, ved at møde kunderne der, hvor de alligevel er? Det er en oplagt mulighed for din virksomhed at udnytte Facebooks potentiale til at dele fx relevant, underholdende, informerende og engagerende indhold med dine kunder et sted, hvor de er online flere gange om dagen.

2. Indgå i dialog med dine kunder

Er der et bedre sted at indgå i dialog, end på Facebook, som er udviklet til det? Sociale netværk handler om at være social og holde kontakten med forskellige personer på alle tidspunkter af døgnet. Det er udviklet til, at du kan indgå i dialog med dine kunder, når du har noget at fortælle, eller hvis de vil i kontakt med dig. Det er hurtigt og nemt for begge parter at komme i kontakt med hinanden.

3. Forstå dine kunder

Virksomheder har muligheden for at bruge Facebook til at at høre, hvad deres kunder, samarbejdspartnere, medarbejdere, andre interessenter eller stakeholdere har at sige om den. Det er en måde at forstå kunderne på og få et indblik i, hvem de er, og hvad de ønsker. Lyt til eventuelle efterspørgsler, spørgsmål, kommentarer (negative og positive), eller hvad de ellers har at sige. Med Facebook har du hele tiden fingeren på pulsen, så du ved, hvad der røre sig i forbindelse med virksomheden.

4. Opnå loyalitet

På Facebook må det primære formål ikke være at sælge. Selvfølgelig handler det i høj grad om, at virksomheden vil generere leads, øge salget eller noget helt tredje med deres tilstedeværelse, men som udgangspunkt skal fokus være på at skabe relationer til brugerne. Gennem det indhold, som virksomheden deler, er det muligt at komme tættere på dine kunder. På længere sigt har det stor effekt, hvis dine kunder bliver loyale, fordi de altid vil vælge dig frem for dine konkurrenter. Samtidig vil de fungere som ambassadører for virksomheden, når de anbefaler den til familie, venner, kollegaer, bekendte osv. Loyale kunder skaber omtale, som konverterer leads til betalende kunder, som øger omsætningen.

5. Giv dine kunder et indblik i virksomheden

Det er op til dig, hvad du ønsker at dele på din virksomheds Facebook-side, men som tidligere nævnt er Facebook et socialt medie, hvor det handler om at være social og vise, hvem du er. For virksomheder er det en oplagt mulighed for at skabe gennemsigtighed og give kunderne et indblik i fx medarbejderne, livet på kontoret, udvikling, kultur og værdier. Det er en anderledes måde at vise holdet bag virksomheden på, samtidig med at det bliver holdt i en professionel tone.

6. Sig noget relevant 

Som jeg ser det, har alle virksomheder noget at sige, men spørgsmålet er, om det er relevant. Det kan være en udfordring at afgøre, hvorvidt indholdet er relevant eller ej, men som udgangspunkt skal det ikke kun skabe værdi for virksomheden, men også følgerne. Fortæl, hvad de gerne vil høre, men selvfølgelig skal det give mening i forhold til din virksomhed. Om det er underholdende, informerende, engagerende, inspirerende osv., er underordnet.

7. Styrk din virksomheds markedsføringsaktiviteter

Det er snart længe siden, at Facebook kun blev brugt til at holde kontakten med venner, familie eller andre bekendte. I dag bliver det også brugt, som en effektiv kanal af virksomheder til at styrke de online markedsføringsaktiviteter. Det er blandt andet muligt for virksomheder at:

  • Oprette Facebook-annoncer, der er tilpasset til en specifik målgruppe
  • Bruge Messenger til at tale direkte med nuværende og potentielle kunder
  • Generere leads
  • Øge salget
  • Udbrede kendskabet til virksomheden.

8. Styrk virksomhedens employer branding

Mange virksomheder har et stort fokus på deres kunder, fordi det er dem, som sikrer, at virksomheden tjener penge. Det giver fin mening, eftersom at det er kunderne, der betaler, men virksomheden må ikke glemme, at medarbejderne også spiller en central rolle. Det er deres kompetencer, som er afgørende for, om kunderne vil købe dine produkter eller services, hvorfor det er essentielt, at tiltrække de bedste. Med Facebook kan virksomheder henvende sig til både nuværende og kommende medarbejdere med indhold, som gør virksomheden til et attraktivt sted at søge hen.

5 effektive Facebook-værktøjer til at styrke din markedsføring

Brug Facebook til at styrke din markedsføring, med henblik på at øge kendskabet til din virksomhed, øge omsætningen, skabe en efterspørgsel, eller hvad dit mål er.

Facebook er ikke længere et socialt netværk, som kun bliver brugt til at holde kontakt med familie, venner eller bekendte. Det bliver i høj grad også brugt til at søge efter ting, som interesserer brugerne. Det gør det muligt for virksomheder at finde nye kunder og skabe varige relationer til både dem og de nuværende kunder. Det er blandt andet derfor, at Facebook branding er blevet populært blandt virksomheder, hvorfor du skal tage et kig på de fem forskellige værktøjer.

Facebook har gjort det nemmere for dig at styrke din markedsføring med forskellige værktøjer. Vi giver dig en kort introduktion til dem alle.

1. Facebook-annoncer

Det er nemt at oprette annoncer på Facebook og finde frem til de personer eller den målgruppe, som du vil ramme. Det giver dig mulighed for at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og i sidste ende opnå de mål eller resultater, som du ønsker.

Find din målgruppe
Dine Facebook-annoncer vil i nogle tilfælde henvende sig til forskellige målgrupper, hvorfor det er relevant at præcisere den så meget som muligt. Det har Facebook sørget for, ved at du kan bestemme din målgruppe ud fra:

  • Demografi
  • Adfærd
  • Kontaktoplysninger.

Det sikrer, at du rammer relevante personer med din annonce, så du opnår resultater med din annonce.

Fang målgruppens opmærksomhed
Når du har fundet din målgruppe, kan du med Facebooks annonceformater, lave skarpe annoncer, som hurtigt får opmærksomhed, som fx:

  • Billedannoncer
  • Videoannoncer
  • Karrusselannoncer
  • Diasshowannoncer
  • Annoncer for samlinger.

Samtidig vil du opleve fleksible formater, som fungerer på alle enheder og forbindelseshastigheder.

Se dine annonce-resultater
Facebook har også gjort det nemt og overskueligt for dig at se dine resultater, så du kan vurdere effekten af dem. Resultaterne vil blive vist i visuelle rapporter, som er nemme at læse og forstå.

2. Facebook-sider

Du kan fortælle om din virksomhed på en Facebook-side med henblik på at skabe opmærksomhed til den og dine produkter eller services. Virksomheden bliver en del af et samlet fællesskab, hvor det er muligt at skabe tætte relationer til dine kunder, både nuværende og nye, som i sidste ende skal konvertere en følger til en betalende kunde.

3. Messenger

Det er ikke længere kun privatpersoner, som bruger Messenger til at skrive beskeder til hinanden. Virksomheder er også begyndt at bruge kanalen til at kommunikere med potentielle kunder, fordi der er mulighed for i et bredt omfang at nå ud til personer. Virksomheder kan både skrive personlige beskeder eller sende automatiske samt skrive enkeltvis med personerne eller i en samlet gruppe. Det har ikke betydning, hvilke informationer dine kunder eller modtagere efterspørger, fordi du kan skræddersy hvert svar til den enkelte. Inde i samtalen er det også muligt at tilføje Call To Action-knapper, så du kan opfordre til en bestemt handling.

4. Instagram

Virksomheder har mulighed for at bruge Instagram i deres markedsføring, med henblik på at udtrykke deres brand mere visuelt, få nye kunder og præsentere deres produkter eller services. Ligesom på Facebook vil dine opslag blive vist til en målgruppe, som med stor sandsynlighed finder din virksomhed interessant.

Fordelen ved Instagram er, at du kan bruge visuelle effekter til at producere værdiskabende og engagerende indhold til dine modtagere. Det kan øge interessen omkring din virksomhed og få leads til at undersøge mere om din virksomhed.

5. Audience Network

Det er muligt for din virksomhed at dele de forskellige annoncer andre steder end kun på Facebook med Audience Network. Det er et værktøj, som udvider virksomhedens kampagner, for at de når ud til hele målgruppen på tværs af forskellige enheder, som fx:

  • Computere
  • Mobilenheder
  • Forbundne tv’er (funktionen er muligvis ikke tilgængelig for alle endnu).

Audience Network understøtter video- og billedannoncer, og målretning, måling samt levering er det samme som på Facebook, for at alle annoncerne er med til, at din virksomhed når målene til en rentabel pris.

Brug Facebook til at gøre din virksomhed til kundernes foretrukne

Hvem vil ikke gerne være kundernes foretrukne? Det vil langt de fleste, og det er muligt at bruge Facebook som et led til at blive det, hvis du lægger en Facebook-strategi.

Facebook er verdens største sociale netværk med næsten to milliarder brugere på verdensplan, og i Danmark er det også det sociale medie, som har flest brugere. Det er en platform med et stort potentiale, når virksomheder vil skabe relationer til deres nuværende og potentielle kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere, leverandører osv., med henblik på slå sig fast i bevidstheden og blive det foretrukne valg.

Indholdet er altafgørende, når du vil skabe interesse omkring din Facebook-side, fordi underholdende, informerende, problemløsende eller på anden måde relevant indhold skaber omtale blandt dine følgere og deres relationer.

Hvordan får virksomheden succes på Facebook?

Det er en længere proces at få succes på Facebook – selvom der altid er undtagelsen, som bekræfter reglen. Det er essentielt, at det hele bliver struktureret, for at skabe en rød tråd mellem alle virksomhedens online platforme, og ikke mindst at vejen til succes bliver planlagt, så der ikke er tvivl om, hvordan målene skal nås.

Der er ikke kun én måde at gøre tingene på, men det handler meget om at din virksomhed finder sin egen vej, men vi har formuleret tre tips til, hvordan din virksomhed gør sig bemærket hos brugerne.

1. Læg en konkret Facebook-strategi

Virksomheden er nødt til at have en plan for, hvordan de vil gribe det an. Det kan hurtigt blive forvirrende og uoverskueligt, hvis der ikke opstillet et overordnet mål og flere delmål, som skaber struktur på det hele.

Facebook-strategien skal være i tråd med virksomhedens overordnede kommunikationsstrategi, så der hele tiden er overensstemmelse mellem virksomhedens kommunikation, uanset kanalen.

Læg en strategi, som indeholder en gennemarbejdet og konkret beskrivelse af:

  • Formål
  • Overordnet mål
  • Delmål
  • Målgruppe/persona
  • Konkurrenter.

2. Lav en indholdsplan

Som en supplering til strategien vil det være oplagt at lave en indholdsplan, der skaber et overblik over størstedelen af det, som skal deles på virksomhedens Facebook-side. En indholdsplan sikrer, at der løbende bliver delt indhold på virksomhedens Facebook. Det er en fordel, fordi de planlagte opslag automatisk bliver delt, selvom der eksempelvis ikke er tid til at producere indhold i en uge.

Det er ikke muligt at planlægge alt indhold, fordi det er vigtigt, at der er plads til spontane opslag. Der kan hurtigt opstå situationer, som er relevante eller sjove at dele med følgerne, som ikke er en del af indholdsplanen.

En indholdsplan kan eksempelvis være en oversigt over:

  • Tekst til opslaget
  • Billede, video eller GIF til opslaget
  • Artikel, blogindlæg eller en tredje form for vedhæftningen
  • Dato og tidspunkt for udgivelse.

3. Eksperimenter med forskelligt indhold

Der er ikke kun ét svar på, hvilket indhold en virksomhed skal dele på Facebook. Der er mange muligheder, og det er lige før, det kun er kreativiteten, som sætter grænser. Test forskellige kommunikative virkemidler af, som fx billeder, GIFs, videoer eller tekst og skriv teksten i forskellige toner, så du hurtigt kan få en idé om, hvad det er, der virker.

Du skal dog huske på, at det hele tiden skal stemme overens med virksomhedens identitet, så indholdet ikke taler imod det og skaber forvirring for brugerne.

4 tips til at optimere din virksomheds Facebook-opslag

Det kan måske lyde simpelt at skulle skrive eller producere et Facebook-opslag, som relaterer sig til din virksomhed, jeres produkter eller services, men det er ikke altid tilfældet. Det gode og effektive opslag fanger følgernes opmærksomhed, og gør dem interesserede i dit budskab. Du finder ikke en skabelon til det gode opslag, men tager du udgangspunkt i vores tre tips, vil du have et stærkt udgangspunkt.

1. Kend dine modtagere

Det er næsten umuligt at skrive et godt og relevant Facebook-opslag, hvis ikke du kender dine modtagere. Du kan ikke afgøre, hvad der er relevant at fortælle, hvis du ikke kender deres interesser, værdier og holdninger. Nogle af de mest effektive og engagerende opslag er dem, som henvender sig til en følelse hos modtageren – det skal være noget, de kan relatere til. Er dine modtagere eksempelvis miljøbevidste og kun køber økologisk, er det relevant at lægge vægt på, at det tøj, du sælger, er 100 % økologisk og bæredygtigt. Det vil have en langt større effekt, end hvis du lægger vægt på, at det er moderigtigt.

2. Involvér dine modtagere

Et godt Facebook-opslag skal involvere følgerne, med henblik på at de vil synes godt om, dele, kommentere eller på anden måde engagerer sig i opslaget. Gør de det, vil virksomhedens budskab blive delt med flere personer og rækkevidden for opslaget vil blive markant bedre. Det kræver, at indholdet lægger op til involvering i form af fx spørgsmål eller Call To Action-knapper. Samtidig er det vigtigt, at du giver dine følgere en god grund til at dele dit opslag, det kan fx være ved at skrive relevante informationer, som relaterer sig til din virksomhed, dine produkter eller services.

3. Brug billeder, videoer og GIFs

Ved første øjekast er tekst ikke lige så iøjnefaldende som et billede, en video eller en GIF, hvorfor det ofte er en god idé at lave opslag, som indeholder andet end tekst. Det handler om at få brugernes opmærksomhed, så de lytter til, hvad du har at sige. Skab noget liv på din side, så den ikke virker alt for teksttung, når brugerne besøger den. Ofte er det mere overskueligt for følgerne at tjekke en virksomheds Facebook-side, hvis det ser levende og interessant ud.

4. Boost dine opslag

Virksomheder har mulighed for at booste deres opslag på Facebook mod betaling. Kort fortalt betyder, at du kan oprette en annonce ved hjælp af det opslag, du har udgivet. Formålet er, at annoncen vil blive vist forskellige steder på Facebook til netop din målgruppe. En virksomhed booster et eller flere opslag, for hurtigt og effektiv at eksponere relevante personer for indholdet.

Det er en fordel at booste opslag, fordi din virksomhed kan nå ud til flere personer, som sandsynligvis er interesserede i dit produkt eller din service, end hvis du kun deler det på virksomhedens Facebook-side. Det er en måde at få nye følgere på, eller få personer til at udføre en handling, som at tage kontakt til virksomheden, bestille et produkt, tilmelde sig til nyhedsbrev osv.

Få overblik over Facebook-annoncering

Efterhånden er det ikke muligt at være online på Facebook, uden at der dukker en annonce op. Det er blevet populært blandt virksomheder at benytte verdens største sociale medie som en central markedsføringskanal, fordi det er muligt at møde kunderne dér, hvor de i forvejen er – online. På Facebook er det muligt at oprette annoncer, der bliver vist for de brugere, du ønsker. Det er en effektiv måde at gøre kunderne opmærksomme på det produkt eller den service, din virksomhed tilbyder.

Hvad er Facebook-annoncering?

Facebook-annoncering giver virksomheder muligheden for at bruge penge på annoncer, som bliver målrettet en bestemt målgruppe. Virksomheden har mulighed for at oprette annoncerne i forskellige formater, alt efter hvilken type indhold der skal deles, for at målgruppen handler i overensstemmelse med det overordnede mål for annoncen. Samtidig gør betalte annoncer det muligt at ramme en bredere del af målgruppen, end ved almindelige opslag på virksomhedens Facebook-side.

Det er blandt andet muligt at oprette:

  • Billedannoncer
  • Videoannoncer
  • Karrusselannoncer
  • Slideshowannoncer
  • Annoncer for samlinger.

Det er en effektiv måde at finde de rigtige og relevante personer på, fange deres opmærksomhed og efterfølgende evaluere på resultaterne gennem analyse-rapporterne.

Fordele ved Facebook-annoncering

Der er mange forskellige fordele ved Facebook-annoncering, som virksomheder kan nyde godt af. Facebook indsamler en enorm mængde data om deres brugere, som du kan få glæde af, når du opretter annoncer på det populære sociale medie. Dine annoncer vil være baseret på relevant data, der sikrer, at de bliver målrettede til de personer, din virksomhed ønsker at ramme.

Andre fordele for virksomheder ved Facebook-annoncer:

  • Muligheden for at lave kampagner eller annoncer, som henvender sig til din målgruppe.
  • Muligheden for at tilpasse annoncens indhold til målgruppen, baseret på blandt andet data om alder, bopæl, køn og interesser.
  • Muligheden for, at kun relevante personer bliver eksponeret for annoncen.
  • Muligheden for at udbrede kendskabet til din virksomhed, produkt eller service.
  • Muligheden for at måle effekten af de forskellige annoncer.
  • Muligheden for, at Facebook finder de personer, som er mest relevante i forhold til din annonce.

Sidstnævnte punkt er en stor fordel, fordi din virksomhed ikke selv skal bruge ressourcer på at vurdere, hvem din annonce skal ramme. På baggrund af de data, som du indtaster, når du skal finde din målgruppe, finder Facebook frem til de personer, der er relevante for din virksomhed.

Ulemper ved Facebook-annoncering

Fordelene ved Facebook-annoncering er mange, men alligevel er det faktorer, som du skal være opmærksom på. På Facebook – og generelt på sociale medier – mister du kontrollen, så snart du har delt et opslag, en annonce eller en tredje form for indhold. Din virksomhed har ikke længere styringen med, hvem der kommenterer, synes godt om eller deler, samt hvad der generelt bliver sagt i forbindelse med din annonce. Det er derfor vigtigt, at du er klar over, at du både kan modtage negativ og positiv feedback.

Ofte er brugerne ikke på Facebook for at købe produkter eller services, hvorfor det kan være en udfordring at få deres opmærksomhed med en Facebook-annonce. I langt de fleste tilfælde bliver Facebook brugt til at følge med i venner, familie eller bekendtes liv eller søge efter inspirerende indhold, som omhandler deres interesser.

Hvorvidt det er relevant for din virksomhed at udnytte mulighederne med Facebook-annoncering, er en vurderingssag. Fordelene er mange, og din virksomhed kan opnå mange forretningsmål ved at være på Facebook, så det er vel værd at prøve?

Husk at det altid er vigtig med en konverterende hjemmeside og en ordentlig landingpage.


Udgivet af Layback ApS